Certyfikacja: Prowokatywność w pracy trenera
Najbliższe terminy:
Spis treści

Prowadzący certyfikację: Piotr Mosak, Joanna Czarnecka, asystentura: Dominika Stróżyńska
Czym jest prowokatywność?
Prowokatywność, powstała jako nurt w psychoterapii, w oparciu o wieloletnią pracę z pacjentami psychiatrycznymi. Jej twórcą jest Frank Farrelly. Jej skuteczność w procesie leczenia, rozwoju i zmian u klientów oraz dynamika osadzona na ‘tu i teraz’ sprawiły iż dość szybko stała się popularna, a jednocześnie eksplorowana w konteksty i przestrzenie inne niż tylko psychologiczne czy kliniczne. Zaczęto ją wykorzystywać i rozwijać w obszarach takich jak sztuka, film, teatr, coaching, szeroko rozumiany rozwój oraz jako metoda wspierająca efektywne budowanie projektów i/lub zespołów.
Jedną z charakterystycznych cech prowokatywnego podejścia jest „przełamywanie” stereotypowego sposobu myślenia i zastałych wzorców postępowania, utartych ścieżek i wygodnych rozwiązań poprzez „życzliwe wyolbrzymienie obrazu świata osoby”. Celem takiego podejścia jest zmiana perspektywy, a w rezultacie doprowadzenie do zmiany zachowania osoby w zgodzie z jej wartościami i przy jej wzięciu odpowiedzialności za siebie i swoje działanie/zmianę/samostanowienie.
W podejściu prowokatywnym trener odgrywa rolę „adwokata” ograniczających przekonań i postaw, pozornie popierając negatywną, przedstawioną przez uczestnika historię w celu zbudowania w nim motywacji do ruchu/zmiany lub odpowiedzialnej akceptacji sytuacji/działania. Tym samym wyzwalając w nim poczucie sprawstwa, wpływu i możliwości.
Co jest najczęstszym jej efektem?
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości i pewności siebie
- Wzrost samoakceptacji i samoświadomości
- Rozwój umiejętności otwartej komunikacji
- Zbudowanie odwagi do realistycznego testowania rzeczywistości i doświadczania emocji
- Wydobycie nowych pokładów kreatywności i możliwości
- Wzrost odporności psychicznej i poczucia sprawstwa
- Wzmocnienie odpowiedzialności za swoje decyzje i działanie
Co jest najczęstszym jej efektem szkoleniowym?
- Wzmocnienie poczucia integracji w zespole w oparciu o otwartą komunikację
- Wzrost świadomości ról w zespole oraz zasad wypracowanych i akceptowanych przez zespół
- Rozwój umiejętności samodecyzyjności i współodpowiedzialności u członków zespołu
- Zbudowanie w zespole i poszczególnych członkach odwagi do realistycznego testowania rzeczywistości i odpowiedzialnej współpracy
- Rozwój świadomości mechanizmów i schematów pracy zespołowej oraz chęci do zmiany lub pozostawienia ich w zgodzie z wyzwaniami i potrzebami zespołu i organizacji
- Wydobycie nowych zasobów i możliwości zespołowych (wytworzenie synergii zespołowej)
- Wzrost poczucia zaufania i wpływu w zespole
O certyfikacji
Założenia projektu:
Certyfikacja z zakresu Prowokatywności w pracy trenera jest:
- Kompleksowym projektem rozwojowym, skierowanym do trenerów, facylitatorów, edukatorów, liderów zespołów, osób na co dzień wspierających drugiego człowieka / ludzi
- Programem przygotowującym uczestników do stosowania metod prowokatywnych i improwizacyjnych w szeroko rozumianej edukacji, w procesach wsparcia, zmiany i rozwoju jednostki i zespołów (w tym także całych organizacji lub poszczególnych jej obszarów)
- Procesem kształtowania nowych kompetencji i postaw osób odpowiedzialnych za rozwój ludzi; pozwalającym na wzmocnienie odwagi do poza schematycznego działania w obrębie celów postawionych na sali szkoleniowej oraz w zgodzie z kierunkiem biznesowym firmy, tak by proces podejmowanych działań był efektywniejszy
- Programem osadzonym w realiach biznesowych, edukacyjnych i szkoleniowych
Program Certyfikacji został zaprojektowany w oparciu o Model Efektywnego uczenia zespołowego Provocare i ma na celu wyposażenie uczestników w kompetencje, związane z:
- Tworzeniem relacji i atmosfery sprzyjającej rozwoju w sposób prowokatywny i twórczy
- Zarządzaniem procesem szkoleniowym na bazie budowania w uczestnikach samoświadomości i współodpowiedzialności zaefektywność własnego i zespołowego proces rozwoju
- Budowaniem w uczestnikach potrzeby wiedzy i rozwoju oraz kształtowania nowych kompetencji / umiejętności w sposób inny niż do tej pory, przy jednoczesnym zachowaniu szacunku dla uczestnika oraz kultury organizacji
- Koordynacją nad rozwojem grupy i jednostki w sposób uważny i skuteczny reagowaniem na zmiany w dynamice zespołowej i indywidualnej
- Zarządzaniem emocjami i poziomem zaangażowania uczestników oraz trenera (swoim własnym)
- Reagowaniem w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych
- Udzielaniem informacji zwrotnej czy konstruktywnej krytyki w sposób inny niż do tej pory (skoncentrowanej na doświadczalnym i odczuwalnym aspekcie informacji, a nie tylko logicznym/ intelektualnym)
Ramowy program warsztatów - warsztat podstawowy “Wszystko zaczyna się od dynamiki gestu”
W trakcie warsztatu uczestnik odpowie sobie na pytania:
- Jak zwiększyć swobodę działania w relacji osobistej / terapeutycznej /coachingowej?
- Jak korzystać efektywnie z mieszanki humoru, wyzwań i życzliwości?
- Na jaką relację z klientem się decydujesz?
- Czy prowokatywność jest dla Ciebie?
- Co robić by zniwelować ryzyko rutyny?
- Jak być tu i teraz w relacji z klientem, uczestnikiem, zespołem?
W trakcie warsztatu:
- Doświadczysz czym jest myślenie prowokatywne i gdzie tkwi sedno jego skuteczności
- Poznasz podstawowe techniki pracy prowokatywnej
- Sprawdzisz efektywność ich działania
- Rozwiniesz umiejętność uważnego słuchania i obserwacji rozmówcy
- Przekonasz się, jak skuteczna może być ciągła diagnoza
- Rozwiniesz umiejętność mówienia wprost, docierania do sedna sprawy
- Poszerzysz świadomość podstaw kognitywnych i behawioralnych w komunikacji metodami prowokatywnymi – jeśli nie jesteś psychologiem lub terapeutą możesz pominąć ten punkt
W programie:
- Co nieco o tym czym jest metoda i jak powstała
- Etyka pracy coacha i terapeuty w prowokatywności
- Podstawowe narzędzia i techniki pracy prowokatywnej
- Analiza sesji prowokatywnej
- „Mechanika” prowokatywna – wskazania i przeciwwskazania
Ćwiczenia…ćwiczenia… ćwiczenia
To pozwoli Ci na:
- Zrozumienie czym jest a czym nie prowokatywność
- Decyzję czy chcesz poznać metodę bardziej (np. na drodze certyfikacji)
- Poczuć i zrozumieć własną różnorodność względem innych (i nazwać, co w niej akceptujesz, a co potrzebujesz zmienić)
- Odważniejsze prowadzenie własnych sesji z klientem przy większej uważności nie tylko na to co mówi, ale także jak mówi
- Dodanie interwencji prowokatywnych do swojego zbioru narzędzi rozwojowych (czy to coachingowych, terapeutycznych, czy pomocowych)
Ramowy program warsztatów - warsztat średniozaawansowany “W chaosie jest metoda i porządek”
W trakcie warsztatu odpowiesz sobie (między innymi) na pytania:
- Jak pracować na zróżnicowanym zespole metodami prowokatywnymi?
- Jak prowadzić interwencję prowokatywną tak, aby była kształcąca dla całej grupy, a nie tylko dla jednostki?
- Jak jednocześnie pracować z osobami i całością grupy metodami prowokatywnymi, tak aby każdy czuł się włączony w proces?
- Co zrobić w sytuacji gdy interwencja prowokatywna jaką zastosuje trener, coach, okaże się niewłaściwą?
- Jak wydobywać spod “dywanu” tematy, które niszczą efektywność zespołową.
- W jaki sposób używać metod prowokatywnych do rozwoju grupy
W trakcie warsztatu:
- Rozwiniesz umiejętności pracy prowokatywnej z grupą
- Nabędziesz umiejętność budowania interwencji prowokatywnej – konfrontujące osoby pomiędzy tym co deklaratywne, a faktyczne. W celu budowania w zespole odpowiedzialności i sprawczości nastawionej na efekt i zmianę
- Nauczysz się zauważać i wychwytywać te elementy w pracy grupowej, które mogą być rozwojowe i wspierające w procesie uczenia dla osoby i zespołu. A także, które interwencje prowokatywne mogą jeszcze bardziej wzmocnić grupę
- Rozwiniesz w sobie umiejętność uważnego obserwowania i słuchania grupy oraz szybkiego reagowania na nią
- Nabędziesz nowe umiejętności budowania w uczestnikach odwagi i chęci do otwartej komunikacji i działania nastawionego na partnerstwo
W programie:
- Praca nad ograniczającymi postawami i przekonaniami względem siebie, innych i rzeczywistości
- Narzędzia i techniki zaawansowane do pracy z grupą
- Psychologia odwrócona i techniki paradoksalne w pracy z grupą
- Prowokatywna praca nad decyzyjnością, odpowiedzialnością, działaniem i efektem z niego płynącym
- Praca na procesie a nie scenariuszu
- Jak bez kontraktu pracować
- Jak pracować na budowaniu celu indywidualnym i grupowym i jak to spiąć w całość
- Rama pracy prowokatywnej w trenerstwie / warunki / o co musisz zadbać co musisz spełnić aby to była prowokatywna praca, a nie nawalanka
- Zbadanie własnych granic i celów / zgód wewnętrznych na prowokatywne interwencje
- Cykl Kolba versus prowokatywność
- 3 mózgi w procesie uczenia się, a prowokatywność + etapy zmiany
- Podstawowe narzędzia prowokatywne w pracy trenera [ humor, improwizacja, chaos]
To pozwoli Ci na:
- Zbudowanie umiejętności i odwagi do pracy metodą prowokatywną z grupą
- Wzmocnienie umiejętności pracy absurdem i przerysowaniem nad zmianą postaw oraz przekonań
- Efektywniejsze budowanie współdziałających zespołów, opartych na otwartej komunikacji i partnerskiej postawie względem siebie
- Szybsze uruchamianie w ludziach otwartości i ciekawości do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności
- Wzmocnienie umiejętności tworzenia twórczej atmosfery w zespole
Ramowy program warsztatów - warsztat zaawansowany “Moc w słabości się doskonali :)”
W trakcie warsztatu uczestnik odpowie sobie (między innymi) na pytania:
- Jak być elastycznym uważnym i merytorycznym jednocześnie?
- Co robić gdy na sali są “sabotażyści’ procesu uczenia się i rozwoju zespołu lub sensowności szkolenia?
- Po czym poznawać, że moja interwencja prowokatywna była rozwojowa, a nie atakująca?
- Jak budować w sobie odwagę do działania innego od wyuczonego – czyli jak wychodzić poza znane schematy i przyzwyczajenia?
- Jak pracować z konfliktem i oporem stosując prowokatywność?
- Jak radzić sobe z niespodziewanymi sytuacjami i emocjami prowokatywnie?
W trakcie warsztatu:
- Rozwiniesz umiejętności szybkiego i elastycznego reagowania na zmienne sytuacje w procesie szkoleniowym
- Poznasz nowe narzędzia i techniki prowokatywne do stosowania w sytuacjach oporu, konfliktu, czy marazmu w grupie szkoleniowej
- Doświadczysz skuteczności podejścia prowokatywnego w pracy nad własnymi przekonaniami ograniczającymi i utrudniającymi Tobie efektywność działań
- Wzmocnisz w sobie odwagę do kreatywnego działania w procesie szkoleniowym
W programie:
- Demony trenera (lęki, obawy, fiksacje, i takie tam ograniczenia 😉 ) – jak z nimi pracować, i na bazie tego jak tworzyć narzędzia prowokatywne do pracy z przekonaniami uczestników
- Skąd brać zasoby i energię do prowokatywności / do budowania w sposób prowokatywny (siebie, uczestnika, grupę, interwencje, warsztat, itp)
- Narzędziownik prowokatywny
- Jak interweniować prowokatywnie w sytuacjach trudnych
To pozwoli Ci na:
- Zbudowane w sobie pewności siebie jako trenera i lidera procesu szkoleniowego
- Kształtowanie nowych kompetencji wspierających Twoją skuteczność działań trenerskich
- Rozwój umiejętności szybkiego i adekwatnego reagowania na zmiany
- Nabycie większej swobody i radości w swojej pracy
- Bardziej świadome stosowanie własnego stylu trenerskiego i rozwijanie go w sposób zgodny z Twoją kolorowością
Dla kogo jest certyfikacja?
Certyfikacja jest dla:
- Trenerów i szkoleniowców
- Osób pracujących z grupami
- Edukatorów i nauczycieli
- Animatorów kultury
- Pedagogów i wychowawców
- Menedżerów
Korzyści z certyfikacji
Korzyści dla organizacji:
- Wzrost efektywności szkoleń poprzez rozwój umiejętności oddziaływania trenera na grupę
- Rozwój kadry trenerskiej o nowe kompetencje adekwatne do wyzwań organizacyjnych i rynkowych
- Wzmocnienie w zespole trenerskim świadomości roli, znaczenia i odpowiedzialności za proces rozwoju pracowników i organizacji
Korzyści dla uczestnika:
- Wzmocnienie odwagi do eksperymentowania na sali szkoleniowej
- Poszerzenie wachlarza narzędzi trenerskich
- Wzrost elastyczność działania w procesie rozwoju zespołu
- Rozwój umiejętności budowania atmosfery sprzyjającej rozwojowi i chęci poszerzania kompetencji u uczestników
- Rozwój samoświadomości wpływu na uczestnika i dynamikę procesu szkoleniowego poprzez postawę i nastawienie
- Rozwój umiejętności wykorzystywania oporu jednostki lub grupy jako elementu i energii do wspierającej proces zmiany i uczenia
- Zwiększenie otwartości na wychodzenie z własnej strefy komfortu w celu budowania większej sprawczości w grupie
- Poszerzanie umiejętności uważnej obserwacji dynamiki zespołowej
Informacje organizacyjne
- Wymagania wstępne:
- praca z i dla ludzi,
- zaangażowanie w rozwój innych
- świadomość procesów uczenia się innych
- praca skupiona na działaniach podejmowanych z grupą
- Warsztaty prowadzone są hybrydowo (możliwość uczestnictwa na sali lub online)
- Cena certyfikacji: 2700 zł netto za całość certyfikacji, cena poszczególnych modułów: 1000 zł netto (istnieje możliwość płatności w ratach bez ponoszenia dodatkowych kosztów – dowiedz się więcej).
- Terminy warsztatów znajdziesz w kalendarium wydarzeń
- Uczestnicy otrzymują:
- Segregator szkoleniowy z materiałami merytorycznymi, prezentacje wykorzystywane przez trenerów podczas szkoleń, zdjęcia flipchartów i materiały bonusowe.
- Zadania wdrożeniowe do samodzielnej realizacji zgodnie z programem
- Pakiet narzędzi i technik trenerskich do codziennego efektywnego wykorzystania na sali szkoleniowej.
- Miesiąc opieki superwizyjno – mentorskiej po warsztacie
- Wsparcie w rozwoju w trakcie i po projekcie.
Przy Instytucie Provocare działa społeczność praktyków i sympatyków prowokatywności. W jej skład wchodzą specjaliści różnych branż i dziedzin, którzy wzajemnie się wspierają i inspirują.
Każdy uczestnik może liczyć na indywidualną opiekę doświadczonego trenera/coacha, a absolwent możliwość dalszego rozwoju w ramach Klubu ProvoLubnych / Superwizyjnego Klubu ProvoAktywnych i Dyskusyjnego Klubu ProvoLubnych.