Metoda zmiany prowokatywnej. [cz.2]

Techniki stosowane w pracy metodą PCW

 

Przerywanie klientowi

Istnieje wiele różnych metod przerywania klientowi.

Przerwanie odpowiedzi klienta daje terapeucie możliwość odsunięcia go od starego sposobu myślenia i poprowadzenie go w kierunku nowych możliwości. Jest to użyteczne narzędzie, dzięki któremu można z rozmysłem zdezorientować klienta, aby sprowokować go do przyjęcia nowej drogi myślenia.

 

Obwinianie kontra nieobwinianie: To nie twoja wina (obwinianie wszystkiego i wszystkich innych za problem klienta)   

 

Ta metoda umożliwia terapeucie zrzucanie winy za problem klienta na wszystko inne. Często odbywa się to w dosyć ekstremalny sposób. Poniżej przedstawiam, jak można wykorzystać technikę obwiniania i nieobwiniania:

 

„To nie twoja wina; po prostu urodziłeś się w złym miejscu”.

„To nie twoja wina; to dlatego, że nosisz brązowe buty”.

„Nie tylko to, ale i cała masa innych rzeczy, to wszystko twoja wina!”

„Pewnie, że to przez ciebie. Nikogo innego tam nie było!”

 

 Zmiana natężenia głosu – ćwiczenie ciszej/głośniej

 

Zmiana natężenia głosu podczas sesji może wywrzeć ogromny wpływ na klienta. Mówienie szeptem i mówienie podniesionym głosem może wywołać całą gamę różnych reakcji prowokujących klienta do powzięcia nowych sposobów myślenia i odczuwania.

 

Od szczegółu do ogółu – od wdawania się w szczegóły, do podawania bardziej obszernych, uniwersalnych opisów

 

Prośba o podanie większej liczby szczegółów lub przyjmowanie bardziej ogólnego podejścia prowokuje powstanie wielu nowych reakcji u klienta. Poniżej podaję kilka przykładów tego rodzaju metod:

 

„Jakiego koloru był ten samochód?”

„Ile razy to pomyślałeś?”

,,Spod jakiego znaku jesteś?”

„Tak właśnie sprawy się układają z perspektywy kosmologicznej”.

 

Sugestia, żeby klient zrobił jeszcze więcej tego samego co dotychczas

 

Terapeuta sugeruje, aby klient w bardziej intensywny sposób kontynuował problemowe zachowanie. W NLP znane jest to pod nazwa „przeformułowanie” (lub „przeramowanie”). O to przykład metody „więcej”:  

Klient: Cierpię na fobię związaną z wystąpieniami publicznymi

Terapeuta: to super, przynajmniej reszta z nas będzie miała więcej okazji do przemawiania przed publicznością

 

Opowiadanie historii

 

Milton Erickson ze wspaniałym skutkiem wykorzystywał opowiadanie historii. Dzięki tej metodzie możemy sprowokować klienta do ujawniania wielu różnorodnych reakcji. Poniżej są przykłady, w jaki sposób można tego dokonać: 

„Przypomina mi to pewną historię…” 

„Słyszałem, że…” 

,,Czytałem, że…” 

 

Wybór cyfrowy (zero-jedynkowy) 

Terapeuta podaje klientowi tylko dwie opcje i każe mu wybrać możliwość A lub B. 

 

 

Rozdział pochodzi z książki: „Innowacje NLP. Przewodnik na trudne czasy”.
Redaktorzy: L. Michael Hall, Shelle Rose Charvet.
Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rok wydania 2013.  

PROVOCARE

Provocare - instytut komunikacji prowokatywnej

ul. Esej 21/22,
01-923 Warszawa
NIP 8842467027

NR konta
81 1090 2369 0000 0001 0310 4811